תאונת אופניים חשמליים – מה עושים?

תאונות הקשורות לרוכבי אופניים חשמליים הופכות ליותר ויותר שכיחות כאשר גם בשנה האחרונה (2019) חלה עליה משמעותית במספר האנשים שאושפזו בגין פציעות הקשורות לתאונות בהן היו מעורבים רוכבי אופניים חשמליים. עליה זו מתבטאת גם בפניות הרבות של נפגעים במטרה לקבל סיוע בתביעות פיצויים לאחר שנפגעו מתאונת דרכים שבה היה מעורב רוכב אופניים חשמליים.

מה אומר החוק?

לפי סעיף 1 של חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל״ה ה-1975 – נפגע מרכב מנועי יהיה זכאי לקבל פיצוי מהביטוח, מבלי שיידרש להוכיח רשלנות או תרומה כלשהי לתאונה. אחד הדברים המשמעותיים ביותר שאפשר ללמוד מחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים – הוא שחוק הפיצויים מתייחס לרכב מנועי בלבד. לא מוזכרים בו אופניים בשום צורה.

מה אומר בית המשפט?

אם חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים לא מתייחס לאופניים חשמליים, נשאלת השאלה: את מי ניתן לתבוע במקרה של תאונה שבה נפגע רוכב אופניים חשמליים מרכב מנועי? בית המשפט דן בתביעה שכזו וקבע פסק דין תקדימי!

התובע, שנפגע מרכב מנועי בעת שרכב על אופניו החשמליים, תבע את חברת הביטוח בטענה שיש לראות בו כאילו היה הולך רגל שנפגע על ידי רכב ממונע. כלומר, הוא זכאי לפיצוי מבלי שיהיה עליו להוכיח שהוא תרם לתאונה. כבוד השופט אלדד נבו, שדן בתביעה זו קבע את פסק הדין התקדימי, לפיו: אופניים חשמליים נחשבים לרכב מנועי! לכן, הוא דחה את תביעת רוכב האופניים ופסק שהתובע לא זכאי לקבל פיצוי מחברת הביטוח כאילו היה הולך רגל.

למעשה השופט קבע בפסיקתו כי:

–        אופניים חשמליים נחשבים לכלי רכב ממונע לכול דבר, והם עונים על ההגדרה של ״כלי רכב הנע בכוח מכני״.

–        אופניים חשמליים משמשים למטרות תחבורה, כמו כל רכב מנועי אחר.

–        אופניים חשמליים נעים בדרכים במהירות רבה בכבישים, לאו דווקא באמצעות דווש אלא בעזרת מנוע חשמלי.

–        רוכבי אופניים חשמליים משתמשים בכביש, ולפי החוק, אסור להם לרכב על המדרכות.

–        רוכב אופניים חשמליים שנפגע על ידי רכב לא זכאי לפיצוי כאילו היה הולך רגל.

אז את מי אפשר לתבוע?

הנה שתי דוגמאות:

א.     כאשר רוכב אופניים חשמליים נפגע בדרך, ללא מעורבות של כלי רכב אחר והתאונה ארעה כתוצאה ממהמורה בכביש, ניתן להגיש תביעת נזיקין נגד:

o      מע״צ

o      הרשות המקומית

ב.     כאשר רוכב אופניים חשמליים אינו מבוטח, פגע בהולך רגל – הולך הרגל רשאי להגיש נגדו תביעת נזיקין.

היום, כאשר רבים מרוכבי האופניים החשמליים בערים הגדולות והסואנות, הם נערים צעירים שלא מכירים את חוקי התנועה, וכאשר הם רוכבים על כבישים ונעים בין המוני המכוניות, או גרוע מכך, על המדרכות שבהן אמורים לפסוע בביטחון הולכי הרגל – אין פלא שמתרחשות כל כך הרבה תאונות המלוות בפגיעות גוף.  במקרה של פגיעה, חלילה, מומלץ תמיד להיעזר בשירותיו של עו"ד המתמחה בתאונות אופניים חשמליים שיוכל לסייע לכם לקבל פיצוי מתאים בגין הפגיעה שחוויתם.

 

 

רוצים שנארגן עבורכם טיול אופניים? רוצים להצטרף לקבוצות רכיבה? מלאו את הפרטים הבאים:

השם שלך (חובה)

הדואר האלקרוני שלך (חובה)

נושא

ההודעה שלך

פורסם בקטגוריה כתבות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.