רכיבה על אופניים לבעלי מוגבלויות

רכיבה על אופניים היא דרך מצוינת להתנייד, גם בערים הצפופות והפקוקות וגם כשרוצים לטייל ברחבי ישראל. רכיבה על אופניים היא גם פעילות ספורטיבית מומלצת בזכות התרומה שלה למערכות רבות בגוף. ויש לאופניים עוד שימוש אפשרי, חשוב במיוחד: שיפור חייהם של בעלי מוגבלויות בכל הגילאים.

חיזוק הדימוי העצמי

כשילד מצליח לרכב על אופניים, בשלב ראשון עם גלגלי עזר ובשלב הבא גם בלעדיהם, הוא לא רק רוכש מיומנות חדשה אלא מפתח תחושת מסוגלות. היכולת החדשה תורמת לדימוי העצמי – וכפי שרכיבה על אופניים מעלה את מפלס הביטחון העצמי אצל ילדים, כך היא עושה זאת עבור מי שמתמודד עם מוגבלות כזו או אחרת.

למעשה, אחד הקשיים העיקריים של אנשים בעלי מוגבלויות הוא התחושה שהם 'לא כמו כולם'. כשאדם בעל מוגבלות מסוימת – פיזית, קוגניטיבית, אחרת – רוכב על אופניים, הוא מרגיש הרבה פחות חריג. מעבר לכך, ההצלחה מסייעת לו להפנים את העובדה שהוא יכול להתמודד עם מגוון רחב של אתגרים, מסוגים שונים, ולחיות חיים מלאים.

חיזוק הגוף

רכיבה על אופניים היא פעילות ספורטיבית מומלצת לכל אחד ואחת. עבור בעלי מוגבלויות מוטוריות, הרווח כפול ומכופל: גם אורתופדים וגם פיזיותרפיסטים ממליצים על רכיבה, שמחזקת שרירים רבים, משפרת את הקואורדינציה, מסייעת לפתח שיווי משקל טוב יותר ומחזקת גם את תפקוד הלב והריאות. כשהמטרה או אחת המטרות של הרכיבה על האופניים היא חיזוק יכולות פיזיות או מוטוריות כדאי לבנות תוכנית אימונים מפורטת בעזרת פיזיותרפיסטים או מומחים אחרים בתחום.

שיפור משמעותי של יכולות קשב וריכוז

תועלת נוספת של רכיבה על אופניים באה לידי ביטוי בעיקר אצל מי שמתמודדים עם קשיי קשב וריכוז. הרכיבה היא מטבעה פעולה שמחייבת תשומת לב לסביבה ולפרטים רבים, ובמקביל מהווה זמן שבו האדם זוכה להסחת דעת מכל הטרדות היומיומיות ויכול לחשוב בבהירות ולהתרכז. בהתאם התוצאה של רכיבה על אופניים כחלק בלתי נפרד משגרת החיים היא שיפור הפרעות קשב וריכוז במבוגרים ובילדים גם יחד – ועוד תרומה לדימוי העצמי ולתחושת המסוגלות החיונית כל כך.

סוגי אופניים שמותאמים במיוחד לבעלי מוגבלויות

בעלי מוגבלויות הם כמובן קבוצה גדולה ומגוונת מאוד – ישנם עיוורים, ישנם אנשים המתמודדים עם מוגבלות מוטורית שלא מאפשרת להפעיל את הרגליים, ישנם בוגרים וצעירים על הקשת האוטיסטית ועוד. רכיבה על אופניים מספקת תועלת עצומה לכל הקבוצות הנ"ל, וכדי למצות את הפוטנציאל של הפעילות הזו חשוב להתאים את האופניים לאתגר הספציפי שאיתו מתמודדים.

לבעלי לקויות ראייה מומלצים אופני טנדם – אופניים המיועדים לרכיבה בזוג, כשאחד הרוכבים הוא בעל לקות הראייה והשני הוא אדם ללא לקות כזו. אופני טנדם מתאפיינים בשלדה חזקה במיוחד שיכולה לשאת גם שני בני אדם. השמירה על שיווי משקל בזמן רכיבה על אופני טנדם מאתגרת במיוחד, כך שהפעילות משפרת מאוד גם את יכולות התקשורת של האדם בעל המוגבלות, שנדרש להן כדי לבצע רכיבה מתואמת עם האדם שאיתו.

דוגמה נוספת לאופניים מיוחדים לבעלי מוגבלויות היא אופני יד – אופניים המופעלים בכוח הידיים, מחזקים את פלג הגוף העליון ואת סיבולת הלב והריאה ומהווים כלי שיקומי אפקטיבי להפליא.

רוצים שנארגן עבורכם טיול אופניים? רוצים להצטרף לקבוצות רכיבה? מלאו את הפרטים הבאים:

השם שלך (חובה)

הדואר האלקרוני שלך (חובה)

נושא

ההודעה שלך

פורסם בקטגוריה כתבות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.