סוגי מנועים לאופניים חשמליים

בחירת זוג אופניים היא לא דבר פשוט (לפעמים הדילמות הכרוכות בה מזכירות מציאת זוגיות…) – וכשמדובר באופניים חשמליים, מתווספים עוד שיקולים והתלבטויות, הקשורות לסוג המנוע המותקן באופניים.

ישנן שתי חלוקות עיקריות לגבי מנועים המיועדים לאופניים – חלוקת אחת היא למנועים עם מברשות (Brushed) מול מנועים נטולי מברשות (Brushless), וחלוקה שנייה היא מבחינת מיקום המנוע באופניים: על השרשרת או על אחד הגלגלים.

ברוב החנויות המשווקות "אופניים עם מנוע עזר" (כך מגדיר החוק את מה שרובנו מכנים בפשטות אופניים חשמליים) תמצאו מוכרים בעלי ידע רב וניסיון עשיר שישמחו לסייע לכם לבחור את זוג האופניים המתאים ביותר לצרכים ולהעדפות שלכם, אבל תמיד כדאי להצטייד בידע מינימאלי מבעוד מועד – ובפרט לגבי האפשרויות השונות של המנועים המיועדים לאופניים.

יתרונות וחסרונות המנועים השונים

לגבי הסוגיה "ברשד" או "ברשלס" – כלומר עם מברשות או בלי מברשות – כמעט ואין התלבטות. רוב רובם של המנועים המיועדים לאופניים חשמליים הם מהסוג השני, הנחשב אמין יותר, אפקטיבי יותר ודורש פחות תחזוקה. יחד עם זאת, מנועים עם מברשות הם זולים יותר, כך שפה ושם ניתן להיתקל גם בהם.

מנוע המחובר לשרשרת אופניים יהיה לרוב חלש יחסית וגם רועש מאוד, וכן עלול לסבול מבלאי מואץ – אם כי לאופציה זו יש גם יתרון ניכר על פני מנוע המותקן באחד הגלגלים: רכיבה נוחה ומהירה יותר בעליות ובתנאי שטח שונים הודות לאפשרות השימוש בהילוכים אחוריים. בנוסף, אופציה זו מאפשרת חלוקת משקל מיטבית בין חלקי האופניים השונים.

מנוע המותקן על הגלגל הקדמי נהנה ממשקל קל ומחוזק. לאופציה זו יש גם יתרון מבחינת חלוקת המשקל ויציבות האופניים (המנוע על הגלגל הקדמי מאזן את משקל הסוללה שבחלק האחורי של האופניים), אולם הוא גורם לבלאי מהיר יחסית של הגיר (אם ישנו) ושל המזלג (אם ישנו). באופציה זו ניתן לוותר על הגיר, כדי לקבל מנוע עוד יותר חזק, אולם זוהי אפשרות פחות מומלצת.

כשהמנוע מותקן בגלגל האחורי הוא אינו מחובר למערכת ההילוכים הרגילה. אופניים חשמליות בעלי גלגלים קטנים יחסית יכולים ליהנות ממנוע שכזה עם גיר. מנוע בגלגל האחורי ללא גיר הוא חזק יותר, אולם אם גם הסוללה נמצאת בחלק האחורי של האופניים, היציבות עלולה להיפגם.

בכל מקרה, עוצמת המנוע מוגבלת על ידי החוק, שנכון לשנת 2012 מתיר מנועים של עד 250 וואט בלבד. כמעט כל זוגות האופניים בעלי המנוע הנמכרים בארץ מציעים את העוצמה המקסימלית המותרת על פי החוק – מנוע חלש יותר אינו מומלץ, מפני שהרכיבה על אופניים שכאלה עלולה להזכיר רכיבה על גבו של צב עצל, וגם מנוע חזק יותר אינו מומלץ מפני שאופניים עוצמתיים מדי עלולים לסכן את הרוכבים עליהם והן הולכי הרגל בסביבתם.

שיקולים נוספים בבחירת אופניים חשמליים

אמנם סוג המנוע ומיקומו הם אחד הפרמטרים הכי חשובים בבחירת אופניים חשמליים, אולם באופן טבעי לא די במנוע איכותי המותאם לצרכים של הרוכב, אלא רצוי לשקלל נתונים נוספים לגבי האופניים בטרם הרכישה:

הסוללה – בתחום זה הבחירה פשוטה יותר, שכן מצברי העופרת, על אף היותם זולים יותר, נחשבים מיושנים, לא ידידותיים לסביבה (ורוב הרוכבים על אופניים חשמליים נהנים ממודעות אקולוגית גבוהה יחסית) ובעלי אורך חיים מוגבל, כך שההמלצה היא להעדיף מצברי ליתיום או ניקל מטאל.

בנוסף, מי שרוכש זוג אופניים (ולאו דווקא אופניים חשמליים) חייב לוודא שנוח לו לרכב עליהם, שהם מצוידים בבלמים איכותיים וצמיגים ברמה גבוהה וכמובן שגם מחיר ידידותי לכיס יתקבל בברכה.

רוצים שנארגן עבורכם טיול אופניים? רוצים להצטרף לקבוצות רכיבה? מלאו את הפרטים הבאים:

השם שלך (חובה)

הדואר האלקרוני שלך (חובה)

נושא

ההודעה שלך

סגור לתגובות.