דיאטה לרוכבי אופניים

לכאורה המונח דיאטה לרוכבי אופניים הוא אוקסימורון – רוב רוכבי האופניים שאנחנו נתקלים בהם ניחנים בגוף חטוב ולא ניכר בהם עודף משקל. אבל דיאטה היא לא רק מאמץ להרזיה אלא תזונה באופן כללי, ועל סמך מחקר שנעשה בשיתוף עם פורטל הדיאטה נטדיאט התברר שרוכבי אופניים – לאו דווקא אלה שנהנים מ-3-4 טיולי אופניים בשנה, אלא רוכבים שעבורם הדיווש הוא סם חיים – בהחלט זקוקים לתזונה מתאימה על-מנת שגופם יוכל לעמוד באתגרים המתגלגלים.

לפני רכיבה על אופניים – ארוחה טובה

אם לפני ג'וגינג או שחייה מומלץ לא לאכול יותר מדי, הרי שלפני יציאה לרכיבה על אופניים דווקא רצוי לאכול. הזמן האידיאלי לארוחה שכזו הוא שעתיים לפני תחילת הדיווש, ומטרתה היא קודם כל למנוע רעב (לא כיף לרכב על אופניים כשהראש כל הזמן חולם על צלחת חומוס או המבורגר עסיסי). בנוסף נועדה הארוחה למלא את המצברים – מאגרי הגלוקוז הנמצאים בשרירים ובכבד והמספקים לשרירים את האנרגיה הנדרשת לפעילותם הנמרצת בעת הדיווש. מאגרים מלאים ימנעו פירוק שרירים (תופעה שמתרחשת כשמאגרי הגלוקוז לא מלאים דיים).

הארוחה צריכה לכלול פחמימות טובות – פסטה, אורז, קוסקוס, לחם מלא – מעט חלבונים, כמה שפחות שומן וכמה שיותר מים (ובכלל שתיית מים היא רעיון טוב מאוד באופן כללי).

כ-15 דקות לפני תחילת הדיווש רצוי לאכול משהו המכיל פחמימות המתפרקות במהירות ומספקות לגוף "בוסט" אנרגטי. המשהו הזה יכול להיות תפוח, בננה (שלא סתם זכתה לסלוגן "פצצת אנרגיה צהובה"), 3-4 תמרים, חטיף אנרגיה וכדו'.

האם לאכול בזמן רכיבה על אופניים?

מאגרי הגלוקוז מספיקים לכשעה וחצי של רכיבה. אם אתם רוכבים זמן ממושך יותר, קחו איתכם לדרך עוד פריט מזון בעל אינדקס גליקמי גבוה (כלומר המכיל פחמימות המתפרקות חיש קל – בננה, חטיף אנרגיה, פרוסת לחם עם דבש או ריבה וכדו'). כמובן שגם שתיית מים רבה היא חובה במהלך כל רכיבה.

כשיורדים מהאופניים – ארוחה בונת שרירים

45 הדקות שבתום הרכיבה הן חלון הזדמנויות מצוין לגוף לבנות את השרירים. על מנת לנצל את ההזדמנות יש להעניק לו שילוב של חלבונים ופחמימות – באמצעות, למשל, סנדוויץ' טונה, אורז או פסטה עם בשר או תחליף צמחוני שיש בו חלבונים, וכו'.

חשוב מאוד להקפיד על כל העקרונות הנ"ל, לפני רכיבה, במהלך רכיבה ואחריה. רוכבי אופניים שנמצאים בעיצומה של דיאטה למטרת הרזיה (ואין הכוונה לדיאטה בריאה ומאוזנת אלא דיאטה מהירה או בלתי מאוזנת בעליל) עלולים לפגוע בעצמם ובמקום לבנות את השרירים לפרק אותם.

למידע נוסף על דיאטה מהירה לחצו כאן.

טיולי אופניים – מה לקחת לדרך?

חלק בלתי נפרד מטיולי אופניים הוא הארוחות במהלכם – הן מבחינת ההנאה והן מבחינת חשיבות התכנון המוקדם. עוד לפני האוכל, יש לתת את הדעת על שתייה מרובה שתחזיר לגוף את הנוזלים שאבדו לו – כדאי לצד המים לשתות גם משקאות אנרגיה בריאים.

הארוחות צריכות לכלול הן פחמימות מכל הסוגים, שיספקו לגוף אנרגיה, והן חלבונים. במהלך הרכיבה רצוי לנשנש פירות, פירות יבשים, חטיפים בריאים וגם פרוסות עם טחינה יתקבלו על ידי הגוף המתאמץ והנפש הנהנית מהנוף בברכה.

זהירות סכנה! דיאטה מהירה לרוכב המתחיל

רוכבי אופניים מתחילים הסובלים מעודף משקל ורוצים להשילו במהירות (שכן הקילוגרמים העודפים מקשים עליהם את הרכיבה) עלולים להתפתות לדיאטה לא מאוזנת, אחת מיני רבות הקיימות בשוק: דיאטה ללא פחמימות, דיאטת אטקינס, דיאטת כרוב ועוד ועוד. חשוב לדעת שבתהליך של דיאטה מהירה מכל סוג שהיא אינה דיאטה בריאה והנזק הטמון בה רב בהרבה על התועלת. דיאטה מתונה, שבה הקילוגרמים המיותרים מתפוגגים בהדרגה (וכמות הקילומטרים שעוברים בכל יום צומחת בהתמדה), מתאימה הרבה יותר – במיוחד לאור המאמץ הרב שמשקיע הגוף בעת רכיבה על אופניים, מאמץ המחייב לספק לגוף את כל אבות המזון ואת כל המרכיבים החיוניים לשם פעילות תקינה.

טיפים למי שמעשן

כפי שהמונח "דיאטה לרוכבי אופניים" נתפש ברגע הראשון כאוקסימורון, כך גם החיבור בין פעילות ספורטיבית ממריצה ומשמחת זו לבין סיגריות נראה כבלתי אפשרי – אבל ישנם לא מעט רוכבי אופניים שנוהגים לעשן, וגם לא מעט מעשנים שמתחילים לרכב על אופניים ולא רוצים, או מתקשים מאוד, לוותר על ההרגל הממכר.

הפתרון המומלץ במקרים אלה הוא לא לוותר לגמרי על סיגריות אלא לעבור לוופורייזר, כמו לדוגמה וופורייזר וולקנו הפופולארי. וופורייזר, מוצר שמוכר יותר בשם סיגריה אלקטרונית, לא מונע לחלוטין את כל הנזקים הבריאותיים שעלולים להיגרם עקב עישון, אבל הוא מצמצם אותם, וזאת בזכות העובדה שהטבק לא נשרף אלא מאודה. אידוי הטבק במקום שריפתו גם מונע את מפגעי העשן והריח, וכשרוכבים בקבוצה מדובר ביתרון משמעותי במיוחד. עוד כדאי לזכור שישנם מקרים שבהם ויתור על סיגריות מוביל לעלייה במשקל, בעוד מעבר לסיגריה אלקטרונית משמר את ההרגל ולא גורם לאכילה רגשית מיותרת. בנוסף ניתן לצמצם בהדרגה את אחוז הניקוטין בנוזל המילוי של הסיגריה האלקטרונית, וכך לשפר עוד יותר את הבריאות – בדרך למקסימום הנאה מהרכיבה על האופניים.

רוצים שנארגן עבורכם טיול אופניים? רוצים להצטרף לקבוצות רכיבה? מלאו את הפרטים הבאים:

השם שלך (חובה)

הדואר האלקרוני שלך (חובה)

נושא

ההודעה שלך

סגור לתגובות.